top of page
Groep
1+2

Periode 1: De maakbare Wereld

Ouderbrief
Verantwoord
1_edited.png
4_edited.png
8_edited.png
6_edited.png

Burgerschap

Kerndoelen: 34, 37, 47

Aanbodsdoelen

  • openstaan voor gevoelens en emoties van anderen (b)

  • ervaren van overeenkomsten en verschillen in opvattingen en gewoonten van mensen

  • ontdekken dat mensen de wereld hebben ingedeeld (bijv. grenzen, landen, werelddelen)

Introductie

4inclusie en diversiteit.JPG

Inclusie & Diversiteit

Kerndoelen: 34, 37, 38

Aanbodsdoelen

  • openstaan voor gevoelens en emoties van anderen (b)

  • rekening houden met de ander

  • samen spelen, samen werken en omgaan met elkaar (met diversiteit in bijv. sociaal-culturele achtergronden) (b)

Introductie

5.cultureel erfgoed.JPG

Cultureel Erfgoed

Kerndoelen: 56

Aanbodsdoelen

  • kijken naar afbeeldingen en alledaagse voorwerpen (bijv. kleding, speelgoed) uit het eigen verleden van (de familie van) het kind en van kinderen van vroeger

  • luisteren naar verhalen over vroeger (bijv. prentenboeken, sprookjes, traditionele liedjes en versjes)

  • een eigen invulling geven aan erfgoed door verschillende media als woord, beeld, muziek/geluid en beweging

Introductie

6.natuur en duurzaamheid1.1.JPG

Natuur & Duurzaamheid

Kerndoelen: 40, 46, 47

Aanbodsdoelen

  • onderzoeken hoe de ruimte om je heen er uitziet

  • ontdekken wat er groeit en bloeit in de ruimte om je heen (vegetatie)

  • waarnemen en verkennen van de omgeving met al je zintuigen

  • ervaren dat bomen (en andere planten) veranderen met de seizoenen

  • Ontdekken van de meest voorkomende bomen in de omgeving 

Introductie

8. kunst in ontwikkeling.JPG

Architectuur

Kunst in Ontwikkeling

Binnen de kerndoelen 54 en 55 doorlopen de leerlingen binnen de lessen:

  • het creatieve proces en reflectie door middel van de procesgerichte didactiek

  • kijken naar en praten over beeldend werk

  • Kennismaken met beeldaspecten, materialen en technieken

  • maken van beeldend werk

Aanvullende kerndoelen: 44, 45

Aanbodsdoelen

  • Verkenning en Ontdekking: Kennismaken met eenvoudige bouwmaterialen en constructies, zoals blokken en lego.

  • Expressie en Creatie: Spelenderwijs experimenteren met het bouwen van eenvoudige structuren en gebouwen.

Introductie

bottom of page