Burgerschap
Kerndoelen: 34, 37, 47
Aanbodsdoelen
-
openstaan voor gevoelens en emoties van anderen (b)
-
ervaren van overeenkomsten en verschillen in opvattingen en gewoonten van mensen
-
ontdekken dat mensen de wereld hebben ingedeeld (bijv. grenzen, landen, werelddelen)
Introductie
Inclusie & Diversiteit
Kerndoelen: 34, 37, 38
Aanbodsdoelen
-
openstaan voor gevoelens en emoties van anderen (b)
-
rekening houden met de ander
-
samen spelen, samen werken en omgaan met elkaar (met diversiteit in bijv. sociaal-culturele achtergronden) (b)
Introductie
Cultureel Erfgoed
Kerndoelen: 56
Aanbodsdoelen
-
kijken naar afbeeldingen en alledaagse voorwerpen (bijv. kleding, speelgoed) uit het eigen verleden van (de familie van) het kind en van kinderen van vroeger
-
luisteren naar verhalen over vroeger (bijv. prentenboeken, sprookjes, traditionele liedjes en versjes)
-
een eigen invulling geven aan erfgoed door verschillende media als woord, beeld, muziek/geluid en beweging
Introductie
Natuur & Duurzaamheid
Kerndoelen: 40, 46, 47
Aanbodsdoelen
-
onderzoeken hoe de ruimte om je heen er uitziet
-
ontdekken wat er groeit en bloeit in de ruimte om je heen (vegetatie)
-
waarnemen en verkennen van de omgeving met al je zintuigen
-
ervaren dat bomen (en andere planten) veranderen met de seizoenen
-
Ontdekken van de meest voorkomende bomen in de omgeving
Introductie
Architectuur
Kunst in Ontwikkeling
Binnen de kerndoelen 54 en 55 doorlopen de leerlingen binnen de lessen:
-
het creatieve proces en reflectie door middel van de procesgerichte didactiek
-
kijken naar en praten over beeldend werk
-
Kennismaken met beeldaspecten, materialen en technieken
-
maken van beeldend werk
Aanvullende kerndoelen: 44, 45
Aanbodsdoelen
-
Verkenning en Ontdekking: Kennismaken met eenvoudige bouwmaterialen en constructies, zoals blokken en lego.
-
Expressie en Creatie: Spelenderwijs experimenteren met het bouwen van eenvoudige structuren en gebouwen.
Introductie