Het leergebied ‘Kunst in ontwikkeling’ biedt leerlingen de kans om hun creativiteit te ontdekken en verder te ontwikkelen door middel van een breed scala aan artistieke uitdrukkingsvormen. Dit leert hen niet alleen over de technische aspecten van kunst, zoals tekenen, schilderen, boetseren en textielbewerking, maar stimuleert ook een diepere waardering voor de kracht van kunst om verhalen te vertellen, emoties te uiten en maatschappelijke thema’s aan te kaarten.
Disciplines
Vorm & Kleur: Deze discipline biedt leerlingen een manier om hun persoonlijke kijk op de wereld uit te drukken.
Tekenen & Schilderen: Tekenen en schilderen maken de binnenwereld van een kind zichtbaar. Door kunst te gebruiken om gevoelens, zorgen of idealen te verbeelden, leren leerlingen zichzelf beter kennen én krijgen anderen inzicht in hun wereldbeeld.
Boetseren & Sculptuur: Deze discipline maakt abstracte ideeën tastbaar. Leerlingen bouwen letterlijk aan hun visie op de wereld.
Afdrukken & Textiel: Deze discipline biedt ruimte voor onderzoek naar herhaling, ritme, patroon en materiaal. Leerlingen ontdekken dat stoffen en symbolen culturele betekenis kunnen dragen.
Dans & Beweging: Tijdens dans en beweging leren leerlingen zichzelf uit te drukken door middel van beweging, ritme en dans. Dans biedt een krachtige en viscerale manier om emoties en ideeën te verkennen, verhalen te vertellen en sociale verbinding te creëren.
Muziek & Geluid: Binnen de discipline van muziek en geluid leren leerlingen zichzelf uit te drukken door middel van muziek, geluid en ritmes. Muziek biedt hen de mogelijkheid om emoties te verkennen, verhalen te vertellen en verbinding te maken met zichzelf en anderen.
Theater & Drama: Tijdens theater en drama leren leerlingen zichzelf uit te drukken via rollenspel, improvisatie, toneeltechnieken en verhalen. Het is een krachtige vorm van expressie waarmee ze emoties, ideeën en maatschappelijke thema’s kunnen verkennen én communiceren.
Architectuur & Media: Architectuur is de ruimte waarin we samenleven. Door leerlingen zelf te laten nadenken over publieke ruimte en gebouwde omgeving, ontwikkelen ze een besef van collectief eigenaarschap, verantwoordelijkheid en toekomstdenken.
Urban Arts: De urban arts vormen de brug tussen expressie en actie. Leerlingen ontdekken hoe beeld en taal samen een boodschap kunnen uitdragen. Ze leren dat kunst een sociaal en politiek middel is om zichtbaarheid te geven aan stemmen die anders niet gehoord worden.