De leercirkel die we binnen EigenlijkWijs hanteren bestaat uit vijf fasen, waarin kennis en denkvaardigheden op een meetbare en gestructureerde manier worden ontwikkeld.
Leercirkel
De leercirkel biedt een cyclische leerstructuur waarin leerlingen op een dynamische en onderzoekende manier kennis verwerven, kritisch denken ontwikkelen en actief burgerschap vormgeven. Deze leerlijn richt zich op de volgende kernvaardigheden:
- zelfregulerend en coregulerend leren: leerlingen worden steeds zelfstandiger in het formuleren en onderzoeken van vragen;
- integratie van intelligentie: kennisverwerving en denkvaardigheden gaan hand in hand;
- onderzoekend en creatief denken: leerlingen ontwikkelen probleemoplossend vermogen, kritisch denken en reflectievaardigheden;
- burgerschapsvorming: leerlingen leren hoe ze zich verhouden tot maatschappelijke vraagstukken en oefenen vaardigheden zoals dialoog, ethisch redeneren en actieve participatie.
Het boek biedt een overzicht van deze fasen in de leerlijn, gekoppeld aan de diverse leergebieden. Elke leerfase doorloopt de vijf fasen van de leercirkel. De leerlijn die hieruit ontstaat is onderverdeeld in drie niveaus (onderbouw, middenbouw, bovenbouw), waarbij de mate van zelfstandigheid en complexiteit geleidelijk toeneemt.