Skip to main content

EigenlijkWijs

voor onderwijs dat ertoe doet!

De wereld verandert razendsnel. Jongeren staan voor grote uitdagingen en vragen terwijl zij zich niet meer verbonden voelen met het curriculum. Want hoe leer je echt kritisch denken? Hoe ontwikkel je veerkracht? En hoe draag je bij aan een samenleving waarin iedereen meetelt?

EigenlijkWijs is hét antwoord op die vragen.

Wat is EigenlijkWijs

EigenlijkWijs is hét curriculum voor Algemene Culturele Vorming (ACV).
We bieden krachtige materialen, leerlijnen en handvatten waarmee scholen onderwijs vormgeven dat eigentijds, verdiepend en betekenisvol is.

Met EigenlijkWijs krijgt onderwijs weer een brede horizon:

  • Meer dan kennisoverdracht: onderwijs gaat ook om persoonsvorming en samenleven.
  • Meer dan meten: leren draait om reflectie, verbeelding en dialoog.
  • Meer dan nationale basiswaarden: burgerschap krijgt betekenis door pluraliteit en mondiale verbondenheid.

Wat is ACV?

ACV is geen extra vak ...

… maar een brede, integrale benadering van onderwijs waarin kennis, zelfinzicht, burgerschap en creativiteit samen de drager van het curriculum vormen. Dit curriculum is opgebouwd rond zes leergebieden, gebaseerd op één centrale vraag:
Wie ben ik – en hoe verhoud ik mij tot de wereld om mij heen?

Met EigenlijkWijs bouw je aan een curriculum dat bij jouw school past en afgestemd is op de conceptkerndoelen van onder andere burgerschap. Formatief handelen, kunst- en cultuureducatie en maatschappelijke betrokkenheid vormen daarbij het fundament.

Met ACV werk je aan:

  • Burgerschapsperspectieven: leerlingen ontwikkelen meervoudige manieren om de samenleving te begrijpen en te wegen.
  • Formatief handelen: nadruk op proces, reflectie en eigenaarschap in plaats van enkel eindresultaten.
  • Cultureel inclusief onderwijs: leerlingen herkennen zichzelf én leren omgaan met andere perspectieven.
  • Creativiteit en verbeelding: kunst en cultuur als motor voor reflectie, empathie en co-creatie.

Waarom nu?

Het Nederlandse onderwijs is sterk gericht geraakt op meetbaarheid en normatieve kern- en burgerschapsdoelen. Daarmee ontbreekt ruimte voor persoonsvorming, pluraliteit en mondiale verbondenheid. Internationale kaders zoals UNESCO en OECD laten juist zien dat deze dimensies cruciaal zijn voor de toekomst.

EigenlijkWijs biedt een antwoord: een curriculum waarin leerlingen leren reflecteren, creëren en handelen in relatie tot zichzelf, de ander en de wereld.

Wat levert het op?

Met EigenlijkWijs bouw je aan een curriculum dat:

  • Past bij jouw school, maar ook aansluit bij de nieuwe kerndoelen (2025).
  • Leerlingen eigenaarschap geeft over hun leren en hun rol in de samenleving.
  • Bijdraagt aan de intrinsieke motivatie omdat leerlingen zich weer herkennen en zich daardoor verbonden voelen met de leerlijnen.
  • Leerkrachten handvatten biedt om formatief en inclusief te werken.
  • Onderwijs betekenisvol maakt, omdat het de grote vragen van deze tijd verbindt met de dagelijkse praktijk.

Over Pien de Meijer

Ontwikkelaar EigenlijkWijs

Pien de Meijer, adviseur en docent, ontwikkelde een visie op kunst- en cultuureducatie gecombineerd met de burgerschapsopdracht (Algemene Culturele Vorming).

Gedreven door de overtuiging dat onderwijs meer is dan kennisoverdracht, pleit zij voor een holistische benadering die leerlingen creatief, kritisch en empathisch maakt.

In 2025 verschijnt het boek EigenlijkWijs. Dit boek bundelt jaren van praktijkervaring, inzichten uit het programma Cultuur met Kwaliteit en samenwerkingen met onderwijscollega’s tot een inspirerend pleidooi voor onderwijs dat hoofd, hart en handen verbindt.

EigenlijkWijs: omdat onderwijs meer is dan kennis – het gaat om wie we zijn, hoe we samenleven en hoe we de wereld vormgeven.